Review Handlettering doe je zo!

This post may contain affiliate links.

Je kunt het haast niet gemist hebben. De hand lettering trend. De Nederlandse vertaling hiervan is zoiets als “handschrift kunst”. Ik zag op Instagram en Pinterest de mooiste voorbeelden voorbij komen en wilde het zelf graag proberen. Maar er was altijd die drempel van, hoe ga ik dit aanpakken? Het is moeilijk om zo uit het niets aan de slag te gaan.

Op een creatieve beurs zag ik een stand waar ze verschillende hand lettering materialen verkochten. Het boek van Karin Luttenberg, Hand lettering doe je zo! viel me meteen op. Het is compact en heeft een prachtige kaft met veel voorbeelden van hand lettering. Het trok in ieder geval meteen mijn aandacht. Omdat ik weet hoeveel boeken er al zijn en hoeveel er online te vinden is, heb ik hier mijn mening, mijn review over dit boek geschreven.

Handlettering Supplies

Het boek begint met een korte introductie over wat je nodig hebt om te beginnen. Ik heb bij de aankoop van het boek meteen een setje fineliners (Pigma Micron) gekocht. Deze zouden niet doordrukken op de meeste soorten papier en dat doen ze inderdaad niet. Natuurlijk kun je met iedere willekeurige stift of pen aan de slag gaan. Mijn advies is, kijk eerst of het je bevalt, voordat je een boel verschillende pennen of markers aanschaft.

Inhoud Handlettering doe je zo!

Eigenlijk komt alles wel aan bod. Na de eerste uitleg over de materialen, krijg je te zien waar Karin inspiratie haalt voor haar creaties. Mijn favoriet is het zoeken naar song- en filmteksten. Ik hou van muziek en films en heb de gave dat ik heel veel song- en filmteksten onthoud. Daar heb ik normaal helemaal niets aan… maar nu komt het echt van pas. Ik gebruik verschillende quotes om mee te oefenen.

Welk font kies jij?

Het belangrijkste onderdeel van hand lettering, de letters zelf, worden in dit boek uitgebreid behandeld. Je krijgt verschillende soorten fonts te zien, dus je hebt genoeg keuze. Niet alleen krijg je uitleg hoe je de letters kunt schrijven, maar er ook wordt gekeken naar compositie, diepte en schaduw. Met andere woorden, hoe laat je de letters tot leven komen?

Als afsluiting vind je een aantal voorbeelden van hoe je hand lettering in de praktijk kunt toepassen, bv door het maken van een cadeaulabel of door middel van het pimpen van een notitieboek.

Werkboek handlettering doe je zo!

Al met al een fijn boek om door te bladeren en inspiratie uit op te doen. Maar wat was ik blij toen ik zag dat er ook een werkboek was!

Ik heb de oefeningen in het boek niet van voor tot achter doorgewerkt, maar ben iedere keer gaan bladeren en heb op die manier oefeningen uitgezocht. Karin heeft verschillende creatieve opdrachten bedacht. Zo kun je bijvoorbeeld (héél belangrijk) verschillende soorten fonts (letters) natekenen.

Daarnaast zijn er ook tekeningen die je kunt versieren. Naar eigen inzicht, maar wel nadat ze een voorbeeld heeft gegeven.

Mocht je net als ik was, bang zijn om de oefening in het werkboek te verknallen, maak dan gewoon een kopie van de oefening die je wil gaan doen. Dan kun je het zo vaak als je wilt proberen!

Eindelijk duidelijke en bruikbare hand lettering boeken!

Dit werkboek was precies wat ik nodig had, net die extra begeleiding. Al met al zijn beide boeken een aanrader. Geen lange verhalen, of lastige uitleg, maar gewoon vol voorbeelden. Maar dankzij het werkboek ben ik echt veel gaan oefenen, ik zou je aanraden om deze mee te bestellen. Als je moet kiezen, zelfs deze eerst te kopen. Op deze manier ga je namelijk echt aan de slag, en voor je het weet maak je zelf de mooiste quotes of kaartjes!

Ps: Naast de handlettering boeken verkoopt ze ook agenda’s , kaarten en mokken via haar website Paperfuel

Heb jij al ervaring met handlettering?

Jessica